KundecaseWineandbarrels strømliner salget med IEX’ API

“Det vigtigste for os er, at systemerne understøtter den oplevelse, vi vil skabe i vores showrooms.”
Daniel Friis Schultz

Chief Digital Officer, Wineandbarrels

Wineandbarrels

  • Wineandbarrels har integreret deres Omnium-webshop med Uniconta via IEX’ API
  • Integration til Omnium er egenudviklet af Wineandbarrels
  • Uniconta-integrationen er konfigureret via IEX’ REST API i et avanceret setup

“På en måde var det en fordel, at IEX ikke havde en færdigudviklet løsning til Omnium. Den her ‘halve” løsning, hvor vi selv har koblet Omnium op til Uniconta via IEX har vist sig at være den helt rigtige løsning for os.”

Wineandbarrels sælger deres produkter gennem webshoppen og fem showrooms. I forbindelse med skiftet af webshop-platformen blev det tid til at tage hånd om udfordringerne i salgsprocesserne, hvilket blev løst ved at skifte til Omnium-webshoppen og implementere automatiske integrationer med Uniconta.

Via IEX’ API er Omnium nu koblet til regnskaberne i Uniconta. Opsætningen er kompleks, men fungerer effektivt, fordi den er baseret på IEX’ standardiserede integration til Uniconta med en egenudviklet opkobling til Omnium-webshoppen.

“Vi har haft frie hænder til at udvikle en integration, der passer præcist til vores forretning. Og vi har haft stor gavn af den erfaring IEX’ udviklingsteam har bragt ind i projektet. Vi opnåede hurtigt resultater, fordi vi ikke skulle starte helt fra bunden.”

DSCF4196

“Vi har ikke erfaring med Unicontas interface, men IEX’ standardiserede REST API gjorde det muligt for os selv at håndtere integrationen. Teknisk havde vi kompetencerne på plads, så vi kunne fokusere på at designe den ud fra et forretningsmæssigt perspektiv.”

Den fleksible tilgang gav mulighed for en mere dynamisk proces, hvor løsningen løbende kunne udvikles og finpudses.

"Indkøringen af en ny webshop er en proces, hvor mange spørgsmål ligger i detaljerne og ikke kan planlægges på forhånd. Man afklarer det, når man konfigurerer på eget setup. Her var det en stor fordel, at vi selv kunne styre tempoet med integrationen. I en projektplan hos et eksternt udviklerteam, ville de forskellige iterationer få omkostningerne til at stige."

Udfordringer i det tidligere setup

"Vores showrooms giver kunderne mulighed for at se og mærke produkterne, men vores sælgere skulle virkelig lægge kræfter i for at sikre en god købsoplevelse. For eksempel skulle de oprette en ordre på et vinkøleskab i ét system og en proptrækker i et andet, så bagtil var alt mere kompliceret end det så ud."

I Wineandbarrels’ showrooms i Danmark, Norge, Sverige og Tyskland kan vinentusiaster gå på opdagelse i et stort udvalg af kvalitets-vinudstyr. Mens mindre produkter kan købes og medbringes direkte fra showroomet, bestilles større varer som reoler, tønder og køleskabe med levering fra hovedlageret i Danmark.

“Kunderne skal kunne få et klart svar på, hvornår de kan forvente levering. For vores sælgere var det besværligt at finde frem til, hvad der var på lager, og hvad der skulle bestilles hjem. De måtte ind i ERP-systemet for at lokalisere varerne, og manuelt lave flere forskellige ordrer afhængigt af, hvad kunden købte.”

wine and barrels 3.0

“Systemet kører nu som en samlet enhed, så vi kan give kunden én samlet købsbekræftelse, uanset hvilke varer de kombinerer på deres køb i showroomet. Det skaber en bedre oplevelse for både kunderne og vores sælgere.”

Overgangen til Omnium gav Wineandbarrels mulighed for at håndtere lageret på tværs af flere lokationer direkte i webshoppen. Nu kan de præcist vise, hvor mange enheder der er tilgængelige både på hovedlageret i Danmark og i de forskellige showrooms. Alt dette skulle samtidig integreres med regnskaberne i Uniconta, så lagerstyring, salg og økonomi fungerede automatisk på tværs af systemerne.

Indbyggede funktioner, der skaber værdi

"Hvis en ordre ikke går igennem, får vi automatisk en mail. Allerede i mailen kan vi se, hvad der er galt, og hvis vi har brug for at kigge nærmere, er logfunktionen et rigtig godt værktøj."

De ekstra funktioner i IEX har forenklet arbejdsprocesserne og gjort det lettere at holde styr på ordrer og lagerstatus.

DSCF4135 (1)

“Alle de små ekstra features, vi får i IEX er ligesom flødeskum på kagen. Det er funktioner, vi nok ikke ville have beskrevet i en projektplan, men som vi nu får glæde af hver eneste dag.”

"Det vigtigste for os er, at systemerne understøtter den oplevelse, vi vil skabe i vores showrooms. Nu kører systemerne helt intuitivt, og hverken sælgere eller kunder lægger mærke til de komplekse processer i baggrunden. Det synes jeg, vi er lykkedes rigtig godt med."

Læs mere om regnskabsflowet

Integrationen skal både håndtere lagerstyring og understøtte et workflow i regnskabet, hvor Wineandbarrels’ underafdelinger handler internt med hinanden.

Virksomheden opererer i flere lande og er derfor opdelt i fem regnskaber: ét for hovedlageret i Danmark og ét for hvert af de fire lande, hvor showrooms findes.

Når en kunde eksempelvis besøger showroomet i Düsseldorf, vælger et vinkøleskab og samtidig en proptrækker, sker der flere ordrebevægelser bag kulisserne:

I det nye system kan hele købsoplevelsen samles i én ordre, som kunden modtager en bekræftelse på. Da vinkøleskabet dog befinder sig på hovedlageret i Danmark, skal det først købes af den tyske afdeling. Det betyder, at den tyske afdeling opretter en indkøbsordre til hovedlageret, mens hovedlageret samtidig opretter en salgsordre på vinkøleskabet.

Kunden har købt to varer, som udleveres og betales på forskellige tidspunkter. Det resulterer i, at kunden modtager en faktura for den vare, der udleveres med det samme – proptrækkeren – og senere en separat faktura for vinkøleskabet, som afventes fra hovedlageret.

Med andre ord bliver den ene ordre, der oprettes i showroomet, reelt til fire forskellige ordrer i systemet.

Én ordre bliver til fire ordrer

Når en sælger indtaster en kundeordre i Omnium og markerer den til split-levering, oprettes følgende i Uniconta:

  • Én salgsfaktura til slutkunden på proptrækkeren i det tyske selskab
  • Én salgsfaktura til slutkunden på vinkøleskabet i det tyske selskab
  • Én indkøbsfaktura på vinkøleskabet fra det tyske selskab til hovedlageret i Danmark
  • Én salgsfaktura på vinkøleskabet fra hovedlageret i Danmark til det tyske selskab


De to separate salgsfakturaer til slutkunden sikrer korrekt håndtering, da proptrækkeren og vinkøleskabet ikke leveres samtidig.

Daniel Friis Schultz

Chief Digital Officer, Wineandbarrels

Wineandbarrels specialiserer sig i eksklusive løsninger til vinopbevaring og tilbehør. Med et bredt sortiment af produkter, der spænder fra vinkøleskabe til specialbyggede vinrum, tilbyder virksomheden unikke løsninger til både private og erhvervskunder.