Mange virksomhedsejere mærker allerede nu effekten af, at både kunder og medarbejdere sidder derhjemme og gør deres bedste for at styre landet udenom en sundhedskrise som kan sende erhvervslivet ud i en større økonomisk krise.

Den første tid her efter nedlukningen af Danmark har været noget omtumlet for mange virksomheder, nogle har skulle omstille sig fra dag til dag – endda fra time til time.

IEX har lukket sit fysiske kontor ned og har i stedet oprettet et online fællesskab som gør det nemmere at arbejde sammen. Det vigtigste er for os, at man som team ikke behøver se sig selv som handlingslammet, fordi medarbejderne er adskilt og på hjemmearbejdspladser. Derimod forsøger vi at vende det til noget positivt og finde alle fordelene ved at være adskilt sammen.

Vi har i løbet af ugen modtaget en række opgaver fra hårdtarbejdende teams, der hurtigt og effektivt har lagt en ny kurs for, hvordan forretningen skal tilpasse sig de kommende uger. Flere af dem er allerede er godt i gang med at sælge deres produkter på nye måder med udgangspunkt i onlinehandel og levering til døren.

Selvfølgelig er nogle brancher meget hårdt ramte, og der kan være rigtigt mange brikker, der skal falde på plads for at omstille forretningen til at være noget helt andet. Dette motivationsindlæg er skrevet, da vi er rigtigt imponerede over at se, hvor massive ændringer flere af vores kunder og samarbejdspartnere har fået på plads på de første uger af karantænen.

Der findes i dag en lang række samarbejdsværktøjer på online platforme, der er billige, brugervenlige og lettilgængelige fra alle computere. Bureauerne står klar til at vejlede i komplekse setups, hvor du skal starte og hvordan processen foregår, så der hurtigt kan komme gang i salget. Vores søsterselskab mediastyle.dk leverer for eksempel all-around webshop-opsætning + service, hvis du ikke helt ved, hvor du skal starte.

Fra IEX teamet følger derfor en opmuntrende opfordring om at holde iværksætter-gejsten oppe og kigge på alle de muligheder, der er tilgængelige i verden, der rent teknologisk er klar i høj grad til at understøtte en fysisk distancering mellem medarbejdere og kunder.